عوامل ام-آي-5 انگليسي در 70 انفجار تروريستي عليه شيعيان عراق دست داشته‌اند
پاينده کارگر پاينده کارگر

در پي بازداشت دو افسر انگليسي که با پوشيدن لباس عربي، مقادير قابل توجهي از پيشرفته‌ترين مواد منفجره با قابليت فرمان انفجار از راه دور را در منطقه شيعه نشين بصره حمل مي‌کردند، تحقيقات اوليه حکايت از نقش گسترده سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس در انفجارهاي 2 سال اخير در عراق مي‌کند.  بنا بر اطلاعات به دست آمده تاکنون سرنخ‌هايي از نقش عوامل اطلاعاتي «MI5» در حدود هفتاد انفجار بزرگ در مناطق شيعه‌نشين عراق به دست آمده است. اين انفجارها، منجر به شهادت بيش از 1500 تن از زنان، مردان و کودکان شيعه عراقي شده است. همچنين بنا بر تحقيقات ‌ اطلاعاتي، بخش قابل توجهي از فعاليت‌هاي تروريستي که تحت پوشش «القاعده» زرقاوي، گروه‌هاي سلفي و هواداران صدام، در مناطق شيعه‌نشين انجام يافته، از سوي نيروهاي انگليسي، سازمان‌دهي شده است. اين در حالي است که بحران ناشي از فتنه‌انگيزي ماموران امنيتي انگليسي در بصره هر روز عميق‌تر مي‌شود و مسئولان بصره اين ماموران را به شنودن مکالمات خود متهم مي‌کنند.

«ابومصطفي» از مسئولان امنيتي جنوب عراق در اين زمينه گفت: «اين دو عامل فتنه انگليسي تحت نظارت سازمان جاسوسي انگليس و سازمان اطلاعاتي ارتش انگليس خدمت کرده و در محل سابق مخابرات بصره و در مسير خروجي اين شهر به سمت زبير در يک ساختمان زيرزميني اقدام به شنودن مکالمات مسئولان عراقي در اين منطقه مهم عراق مي‌کردند. وي افزود: «عمده ترين اين شنودها متوجه نيروهاي پليس و والي بصره و شرکت نفت اين ولايت بوده است».

ابومصطفي تاکيد کرد: «اخيرا متوجه شديم نيروهاي نظامي انگليس توسط اين تيم جاسوسي و فتنه، ليستي از افراد مسئول مخالف اشغال‌گران در بصره را تهيه نموده‌اند». گفتني است نصب و مديريت مخابرات و تلفون همراه در ولايت بصره به دو شرکت انگليسي واگذار شده بود که هم اينک عملکرد آنها به شدت از سوي مسئولان محلي بصره زير سوال رفته است.

پيش از اين نيز نشريه المنار به نقل از منابع آگاه عراقي فاش کرد که فرماندهان نظامي آمريکا و انگليس هسته‌هاي تروريستي از مزدوران خود با هدف ترور رهبران مطرح شيعه و سني عراق را تشکيل داده‌اند. از سوي ديگر در راستاي ادامه حملات عليه شيعيان عراق، انفجار بمب در خياباني مزدحم در شهر «حله» عراق يک کشته و 36 زخمي به جا گذاشت. دکتر احمد بخشايش اردستاني (استاد دانشگاه) درباره اهداف نيروهاي اشغال‌گر از سازماندهي اقدامات تروريستي در عراق اظهار داشت: با پشت سرگذاشته شدن مراحل سياسي مختلف عراق و در حالي که آمريکا خواستار تعويق در تدوين قانون اساسي بود، تنها يک توصيه آيت‌الله سيستاني با اقبال مردمي مواجه شد و قانون اساسي تدوين شد. طبعا با تدوين قانون اساسي و برگزاري همه‌پرسي اين قانون و متعاقب آن، انتخابات مجمع ملي پيش‌بيني‌ها از جايگاه مسلط شيعيان در ساختار سياسي عراق حکايت مي‌کند که اين امر به منزله خاتمه ماموريت اشغال‌گران در عراق است.  اما آمريکا، انگليس و ديگر متحدان آنها 190 هزار نيرو به عراق اعزام نکرده‌اند تا در نهايت حکومت را به شيعيان تحويل دهند بلکه تحت يک استراتژي کلان مقوله امنيت در خاورميانه پيوندي ناگسستني با امنيت در آمريکا و اروپا دارد. از همين رو بايد زمينه‌هايي براي استمرار حضور نظامي اشغال‌ گران به عنوان عقبه حضور سياسي آنان در عراق مهيا گردد. با توافق شيعيان و کردها تا حدودي زمينه‌هاي قوميت‌رايي کم‌ رنگ شده اما همچنان مي‌توان از سياست تفرقه‌بينداز و حکومت کن در ميان اهل سنت و شيعيان و حتي طوائف مختلف شيعي بهره برد. درگيري‌هاي مشکوک طرفداران مقتدي صدر با برخي اعضاي به ظاهر منتسب به سپاه بدر که توسط عبدالعزيز حکيم تکذيب شد يکي از موارد اختلاف‌افکني بين طوائف مختلف شيعي است. همچنين فاجعه کاظمين و ادامه حوادث تروريستي پس از آن که احساسات شيعيان را جريحه‌دار و تحريک مي‌کند جز با هدف افکندن تفرقه و ايجاد جنگ داخلي صورت نمي‌گيرد. دکتر اردستاني افزود: درباره سياست اشغال‌گران دو نکته نيز قابل توجه است:

اولا: آمريکا و انگليس در دوران حکومت صدام اهل سنت را آزموده‌اند و هم اينک از رويکردهاي نامحتمل يک حکومت با اکثريت شيعيان که تجربه‌اي از آن ندارند بيمناکند.  ثانيا: به عقيده بسياري زرقاوي، القاعده و... تنها اسامي مجعولي هستند که نيروهاي امنيتي اشغال‌گران در پناه آنها سياست‌هاي تروريستي خود را دنبال مي‌کنند و بر اين مبنا ممکن است اساسا چنين افرادي وجود خارجي نداشته باشند. بنا بر نکاتي که گفته شد دخالت عوامل امنيتي نيروهاي اشغال‌گر در حوادث تروريستي عراق کاملا طبيعي است چرا که معضل امنيت همچنان دستاويز خوبي براي آنان به شمار مي‌رود.

 

 

استفاده از منابع خبری


November 20th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی